Vastaus tähän kysymykseen antaa meille perusymmärryksen siitä, mitä digitaalinen muutos tarkoittaa yritykselle, ja auttaa prosessista vastaavia henkilöitä muokkaamaan yrityksen visiota, jotta he voivat asettaa asianmukaiset tavoitteet.
Vaikka jokainen yritys on erilainen, on olemassa viisi pääpilaria, joihin täysin digitalisoidun organisaation tulisi perustua. Sinun ei tietenkään tarvitse aloittaa muutoksia kaikilla näillä alueilla kerralla – mutta alla oleva luettelo voi olla hyvä lähtökohta, jonka pohjalta voit aloittaa yksityiskohtaisen tiekartan luomisen hyvin suunniteltua muutosta varten.
ORGANISAATION DIGITAALINEN DNA
Johtaminen
- Riskien ottaminen innovatiivisuuteen
Digitaalisena johtajana toimiminen tarkoittaa astumista ulos mukavuusalueeltasi. Kehitystä ei tapahdu ilman innovaatioita, joiden ei muuten tarvitse olla liiketoimintaasi täysin mullistavia – nämä innovaatiot voivat olla pieniä mutta merkittäviä, kuten esimerkiksi pieni parannus asiakkaillesi. - Luottamus ja valtuudet
Innovatiivisten ideoiden ei välttämättä tarvitse tulla johtajilta – heidän on vain luotettava tiiminsä jäseniin (sekä ylempiin että alempiin toimihenkilöihin) ja annettava heille riittävästi vapautta luovuuteen. Vastineeksi jokaisen tiimin jäsenen on otettava vastuu omista ehdotuksistaan ja toimistaan. - Mentorointi ja seuranta
Hyvä digijohtaja on myös ennakoiva mentori, joka johtaa esimerkillään. Hänen on kyettävä edistämään muutosta tutkimalla huolellisesti kaikki ehdotetut vaihtoehdot ja tekemällä varmoja, tietoon perustuvia päätöksiä. Heidän on myös seurattava tiiviisti edistymistä, jotta he voivat tehdä tarvittavat muutokset aina tarvittaessa.
Kulttuuri
- Jatkuva oppiminen ja ratkaisukeskeinen ajattelu
Tämä kulkee käsi kädessä sen kanssa, että ihmisiin panostetaan koulutustilaisuuksissa ja konferensseissa sekä kannustetaan heitä keksimään omia ratkaisujaan. Kukin organisaatio kasvaa vain niin nopeasti kuin ihmiset, jotka sen luovat. - Avoin viestintä
Avoin viestintä tiimien sisällä ja tiimien välillä mahdollistaa avoimen tietojen ja ideoiden vaihdon ja minimoi mahdollisten väärinkäsitysten riskin. Investointi vankkaan tietokantaan ja yhteisiin viestintä- ja yhteistyövälineisiin on olennaisen tärkeää. - Laatukulttuuri
Työntekijöiden ei pitäisi olla vain ennakoivia vaan myös laatupainotteisia – ja tämän on johdettava yrityksen perusarvoista. Johdon olisi huomioitava ja arvostettava jokainen mielekäs aloite ja muutos kohti laatumuutosta. - Palaute
Myös työntekijöiden ja johtajien 360 asteen palautesykli sekä palaute ideoista, tehtävien toteuttamisesta, menettelytavoista ja niin edelleen – kaikkien näiden olisi oltava olennainen osa avoimuuden ja luottamuksen kulttuuria.
Rakenne
- Rajoitettu tai tehokas hierarkia
Yrityksen hierarkian tulisi olla joko rajoitettu tai erittäin tehokas. Litteä rakenne toimii hyvin pienemmissä yksiköissä, joissa vähemmän johtotasoja voi nopeuttaa monia prosesseja. Hierarkkinen rakenne taas on yleensä parempi isommille ryhmille ja organisaatioille, jolloin ihmisillä voi olla selkeämmät ja tarkemmat vastuualueet, jäsennellympiä prosesseja ja avoimia raportointimenettelyjä. - Monta pientä tiimiä
Sen sijaan, että digitaalinen organisaatio toimisi yhtenä isona tiiminä, se olisi jaettava pienempiin asiantuntijaryhmiin – ryhmiin, jotka voivat olla hyvin tehokkaita yksinään ja myös tehdä tarvittaessa yhteistyötä keskenään. - Toimialarajat ylittävä verkostoituminen kumppaneiden ekosysteemissä
Kyky kasvaa ja toimia erilaisten IT-toimittajien, markkinointitoimistojen, kirjanpito- ja logistiikkayritysten jne. muodostamassa ekosysteemissä. (erityistarpeiden mukaan) on nykyään ainoa tapa, jolla nykyaikainen organisaatio voi selviytyä sisäisen tai ulkoisen ympäristön vaihteluista riippumatta. - Monipuolinen työvoiman hankinta
Tämä liittyy läheisesti edellä mainittuun kohtaan. Jokaisella yrityksellä pitäisi olla käytettävissään erilaisia asiantuntijalähteitä, kuten henkilöstövuokrausyrityksiä, ulkoistamisyrityksiä tai freelancer-asiantuntijoita.
Toimintamalli
- Ketterät menetelmät
Iteratiivinen työskentelytapa, nopea reagointi muutoksiin sekä suuri sopeutumiskyky ja joustavuus olisi sisäistettävä ja sisällytettävä jokaisen digitalisoituneen yrityksen DNA:han. Ketterien prosessien on korvattava jäykät perinteiset hallintamenetelmät. - Tietoon perustuva päätöksentekoprosessi ja tietojen integrointi
Tietoon perustuvien päätösten tekeminen edellyttää asianmukaisten tietojen saatavuutta. Ja usein tämän on perustuttava tekoälyyn ja koneoppimisratkaisuihin. Yhtä tärkeää on integroida yrityksen eri lähteistä peräisin olevaa tietoa. Data Science and Engineering auttaa päätöksentekijöitä tekemään hyviä valintoja, mahdollistaa nopeat ja riittävät reaktiot ja helpottaa eri tiimien välistä yhteistyötä. - Menestysmittarit
Edistymisen seuranta ja mittaaminen on ehdottoman tärkeää digitaaliselle yritykselle, jotta se voi nähdä, miten se pärjää, mitä on parannettava ja missä määrin. Mitattavien ja toistettavien menestysmittareiden määrittäminen on kasvun ja kehityksen selkäranka. - Liitettävyys
Virtuaalisten ja fyysisten työtilojen yhdistäminen digitaalisten työkalujen ja siihen tarkoitettujen ohjelmistoratkaisujen avulla on nykyään välttämätöntä, varsinkin kun monien ihmisten on työskenneltävä etätyönä ulkoisten määräysten vuoksi.
Asiakkaat
- Asiakaskeskeinen lähestymistapa
Tämä on aina ollut tärkeää, ja nyt vielä enemmän kuin koskaan. Kyvyllä (tai kyvyttömyydellä) tyydyttää asiakkaiden digitaaliset vaatimukset voi olla valtava vaikutus yrityksen asemaan markkinoilla, sillä kilpailu kovenee. Työpaja, johon osallistuu UX-suunnittelijoita, liiketoiminta-analyytikkoja ja prototyypin testaaminen loppukäyttäjien kanssa, varmistaa, että tuotteesi on markkinakelpoinen. - Nopea prototyyppien luominen ja ratkaisujen testaus
Ilmoitettujen asiakastarpeiden sekä jatkuvan markkinatutkimuksen perusteella olisi painotettava voimakkaasti nopeaa prototyyppien luomista ja MVP-tuotteiden (Minimum Viable Products) julkaisemista usein. Näin yritykset voivat saada nopeasti kaivattua palautetta tuotteidensa ja/tai palvelujensa parantamiseksi (tai joissakin tapauksissa niistä eroon pääsemiseksi) ja alkaa tehdä voittoa mahdollisimman pian.
WRAP-UP
Tämä on nykyaikaisen organisaation määritelmä pähkinänkuoressa. Kaikkien sellaisten yritysten, jotka haluavat digitalisoitua, olisi asetettava tavoitteekseen nämä viisi äsken käsittelemäämme pääpilaria. Digitaalinen muutos on jatkuva prosessi, jossa tehdään parannuksia sekä saavutetaan ja ylläpidetään kilpailuetua.
Etsitkö IT-strategiaa yrityksellesi? Tule mukaan IT-strategiatyöpajaan ja suunnittele yhdessä liiketoiminta-analyytikkojemme, UX-suunnittelijoidemme ja teknologia-asiantuntijoidemme kanssa etenemissuunnitelma, joka ohjaa sinua koko digitaalisen muutoksen prosessin läpi.